söndag 8 november 2015

Nordnet

Köpte på mig lite Nordnet till portföljen i fredags, det blev en bra affär direkt från start. Fick in ordern på 30.4kr och ligger ca +3%. Bolaget handlas till P/E 15.2 på årets vinst och P/E 13.7 på 2016. Inte alls farligt i absoluta termer och verkligen inte i relativa när man jämför med Avanza som handlas till P/E 26 iår och 24.5 på nästa. Avanza har ju historiskt sett varit nummer 1 i branschen varpå jag kan tycka att dom förtjänar en större multipel, frågan är väl om den ska vara så här pass mycket högre dock. Hur som så tror jag att nätmäklarna kommer att kunna växa ordentligt även i framtiden i takt med att dom snor marknadsandelar från storbankerna. Visserligen kanske dagens miljö med börshausse inte håller hur länge som helst och en lågkonjunktur skulle såklart sänka aktiviteten men i det "long run" så tror jag att bankerna kommer få problem att hänga med Nordnet och Avanza.

Tekniskt ser det också ut som att NN håller på att formera en flagga och ett break på uppsidan skulle jag se som väldigt positivt.


Nu ser portföljen ut så här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.