fredag 29 maj 2015

The Retarded Hedge Fund Manager

Ingen har väl missat Börspoddens senaste avsnitt med Mikael Syding som drev Brummerfonden Futuris. Jag kan starkt rekommendera att ni går in på hans hemsida, mikaelsyding.com, och skriver upp er på hans mejllista. Då får ni nämligen hans gratis PDF/ebook som är det bästa jag har läst på länge. Otroligt spännande att få en inblick bakom kulisserna i vad som kan ha varit en av världens bäst presterande hedgefond.

Här är några av hans "lessons" som jag tycker är värda att ta med sig:
  • Always be investing(in yourself)
Han pratar också om det i podden, hur han nu som "retarded", spenderar sin tid med att ta in ny information/kunskap. Ränta-på-ränta-effekten är inte bara något som fungerar på finansmarknader, det fungerar i verkliga livet också. 
  • Be patient
Bästa sättet att bli fattig är att försöka bli rik fort. 
Det är aldrig bråttom att köpa/sälja, gör läxan först och vänta på rätt läge.
  • Always bet on black
Alla vill ha högre priser, svenssons, centalbanker, politiker, folk vill köpa inte sälja. Högre priser ger högre avgifter och skatter, och det håller folkmassorna lugna.
"Be long unless you have extremly good reasons to be short"
  •   Never go all in
Hur mycket research man än gör så kan man alltid ha fel. Betta aldrig hus och hem.
  • Valuation and fundamentals are but a small part
Över väldig långa perioder så spelar fundamenta en stor roll .
Under perioder upp tom. 10år så gör dom det inte, eller åtminstone inte konsekvent. 
  • Kanske ett extremly good reason?

2 kommentarer:

  1. Tack för boktipset. Väldigt nyttig läsning för en investeringsnybörjare som mig. Ska spara reglerna & ha dem där de syns hela tiden.

    SvaraRadera
  2. Hej Wolf! Kul att du gillade den, finns mycket att lära av honom. Det låter som en bra ide, själv har jag fullt med post it lappar runt alla mina dataskärmar.

    Mvh

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.