tisdag 16 december 2014

Äger du rätten till en åsikt?

En av mina dagliga rutiner är att gå igenom länkarna på Samuelssonsrapporten som alltid är väldigt läsvärda. En av artiklarna här om dagen kan jag inte låta bli att kommentera för jag tycker att det är något som många borde fundera över. Läs artikeln här.

Vi alla älskar att ha åsikter om saker och ting, det ligger i människans natur. Ofta krävs bara en liten gnutta av information innan folk börjar ha synpunkter kring ämnet. Faktum är dock att man måste förtjäna rätten att ha en åsikt genom att se till att skaffa all fakta, korrekt fakta och dessutom ha skickligheten att göra någon typ av slutsats av informationen. Warren Buffets högra hand, Charlie Munger, säger:


“I never allow myself to have an opinion on anything that I don’t know the other side’s argument better than they do.”



Jag tycker att det är ett fantastisk bra citat som många borde ta till sig. Inom finansiella marknader är det väldigt vanligt med skrönor och myter som inte alls har någon grund i verklig data. Ofta hör man "när X händer så brukar ofta Y ske". Really? Har du verkligen på fötterna att göra det uttalandet? Har du gått genom all data? Eller är din åsikt bara tagen ur luften?

En av de vanligaste psykologiska fallgroparna är "overconfidens bias" som jag skrivit om här och det innebär att vi gärna har lite för höga tankar om oss själva och vad vi vet eller kan. Ett av dom mest underskattade uttrycken här i världen är "jag vet inte". Om du kan vara ärlig mot sig själv och helt enkelt bara erkänna att du inte vet, så kommer du inte heller ta beslut som grundar sig i någon falsk illusion av rationalitet. Det är okej att inte veta, jag själv har bara rätten till en åsikt i ett fåtal ämnen här i världen och det är ingen fara. Behöver jag ta beslut inom andra ämnen finns två alternativ, antingen rådfråga någon som har kunskapen, eller skaffa den själv. I dagens värld finns information bara några klick bort. Om du följer detta undviker du ödet av en "Turkey".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.