onsdag 22 april 2015

Trading

Det har varit dåligt med trading-inlägg på slutet, lär höja tempot där känner jag. Tyvärr har jag haft en rätt seg period sedan årsskiftet(daytradingen) där mina resultat inte riktigt varit vad jag hoppats på. Jag har gjort en del ändringar i mina strategier och börjar nu bli nästintill helt mekanisk/automatiserad. Det blev en bra start på den omställningen och lagom tills jag kände mig bekväm att öka risken så började det bli lite kräftgång. Psykologiskt känns det ju fel att öka risken när strategierna går "sämre" men problemet med att öka när dom gått bra är ju att en tid av "over perfomance" följs ofta av en period av "under performance". Ren och skär mean reversion helt enkelt.

Anledningen att jag började skifta strategier var dels för att jag tror att en mekanisk approach är mer långsiktigt hållbar men också för att höja marginalerna på min handel. När man intradagshandlar så blir det väldigt många avslut och vinsterna är ganska små i jämförelse med tex swingtrading. Därför kan courtage äta upp stora delar av vinsterna, vilket har varit ett av mina stora problem.När jag känner att det går lite tungt brukar jag dock alltid ta en titt på min brutto-kurva dvs mitt resultat bortsett från courtage. Det är svårt att acceptera att marknaden ska vara 100% effektiv när man tittar på den kurvan. Det går inte heller att säga att det är slumpen eller bara tur för resultatet är baserat på 2442 affärer. Man kan ha tur, men inte 2400 ggr i rad.


Kruxet är såklart att man måste betala mäklare och ECN deras avgifter. Och då blir resultatet betydligt sämre, speciellt om man inte har så stor vinst på sin genomsnittliga trade.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.