torsdag 16 april 2015

If you can't beat them, join them

Idag hade Virtu notering på Nasdaq. Bolaget är en HFT-firma som lite galet nog inte haft mer än en(1) förlustdag på över 1400 tradingdagar! Här är deras PnL-distribution:


Jag ser det här som en fantastik möjlighet att ta del av HFT-handeln och detta kommer därför att bli mitt första långsiktiga innehav på länge. En aktie för byrålådan helt enkelt. Dessutom är det en bra hedge mot sin egen trading, nu kanske man till och med blir lite glad när man får sina orders "front runnade". Seekling Alpha hade en bra artikel om aktien. Baserat på nuvarande pris (22.35) så ligger P/E runt 27 vilket är allt annat än billigt, men man får en utdelning kring 5% och jag tror inte det går att hitta ett stabilare kassaflöde? Finns det något annat företag som tjänat pengar varje dag de senaste 6 åren? 

Den största risken är såklart att det kommer lagar som begränsar hur HFT-handeln får gå till. Jag lyssnade dock på Brad Katsuyama som driver IEX när han besökte masters in business podcasten och han berättade att Virtu handlar mycket även på IEX. Därmed kan de inte vara beroende av latency arbitrage vilket jag tror är det som möjligen skulle kunna begränsas inom snar framtid.

Till alla som klagar på att bankerna tjänar så mycket pengar brukar jag säga, köp bankaktier istället för att klaga! Det känns som att samma sak gäller här, istället för att klaga på algos så köper jag VIRT och hoppas på att få ta del av pengarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.