tisdag 24 mars 2015

Gratis realtidschart? Python fixar!

Något som kan vara ganska dyrt när man börjar med trading är all data som man måste ha för att följa alla aktier. Dessutom brukar programmen vara ganska stela och erbjuder inte mycket till "customization". Nordnets Autotrader är kanon då man kan skriva egna indikatorer och forma det mesta. Tyvärr måste man dock veta på förhand vilka aktier man vill följa och konstant tanka hem data på dessa såvida de inte finns i deras kundservice varpå man kan tanka därifrån.

Min plattform jag använder för daytrading har också ganska trötta grafer och en grej som jag har irriterat mig på är att det inte finns VWAP.

Efter att ha kollat runt på lite videos om Python lyckades jag få ihop en kod som tankar hem data från Yahoo Finace API:n och på så sätt får jag en graf med dagens priser som uppdateras var 30de sekund(går att uppdatera oftare). Tycker att resultatet blev rätt bra. Datan är ju gratis och har sina brister men jämfört med min plattform ser det inte ut att skilja allt för mycket. Dessutom programmerade jag in vwap.


Just nu måste man stänga ner grafen och öppna en ny om man vill byta symbol (vilket ifs går ganska fort) men jag ska försöka fixa någon lösning där man kan skriva rakt i grafen (borde gå).

Jag har också en kod som hämta dagliga grafer(1år historik), om någon är intresserad av dessa kan jag lägga ut koden i helhet i kommentarsfältet.

Exempel på daglig graf (volymen försvinner när man är utzoomad, ska försöka fixa det)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.