onsdag 4 mars 2015

Trading Research - RSI

Det är ofta svårt att objektivt bedöma huruvida en teknisk indikator tillför något värde genom att bara titta i en graf. Kanske duger det som en första sortering men sedan bör man gå vidare och testa med riktiga siffror. En enkel grej jag kan rekommendera är "bucketing" där man delar in datat in mindre "buckets". Här tänkte jag lite snabbt gå igenom RSI, Relative Strength Index och hur det kan användas på SPY (ETF för S&P500).

Här är en graf över SPY med RSI från 2005-2015. Jag valde RSI(5) eftersom jag gillar affärer med lite kortare tidshorisont, annars är väl 14 det vanligaste värdet för RSI.


RSI pendlar mellan 0 och 100 där låga värden indikerar översålda nivåer och höga överköpta. 

Efter att ha delat in data i 5st buckets om 20 enheter, där 0-20 är bucket nr1, så får vi detta resultat.

Genomsnittlig avkastning nästa dag per intervall.
  1. =  0,36%
  2. =  0,09%
  3. =  0,01%
  4. = -0,01%
  5. = -0,02%
Genomsnittlig avkastning för alla dagar är 0,03%.

Om vi ökar tidshorisonten från 1 till 3 dagar får vi följande resultat. 
  1. =  0,45%
  2. =  0,23%
  3. =  0,10%
  4. = -0,03%
  5. = -0,02%
Genomsnittlig avkastning för alla tredagarsperioder är 0,09%

Efter detta enkla test verkar det som att RSI kan användas för att "förutspå" kommande utveckling på SPY. Om du använder en teknisk indikator så tycker jag verkligen att du ska göra ett liknande test. Många kastar bara på ett moving average, MACD  eller några Fib nivåer utan att veta om de gör någon nytta eller inte

Vill man lära sig mer om vad som fungerar inom trading så rekommenderar jag Samuelssons Rapport, där finns mycket bra material om tex Daytrading

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.