söndag 22 mars 2015

Now we are cooking with peanut oil!

Har jobbat lite mer med att få ordning på Python och hur man skulle kunna använda programmet för att göra backtest och även optimera parametrar. Kan verkligen rekommendera TradingWithPython.Blogspot.com och TradingWithPython.com. Jev har byggt upp ett eget paket som tillägg och även kodat ett exempel för backtesting. Efter många år i det svenska skolväsendet är man expert på "copy and paste" så det var ganska lätt att få till en egen variant.

Det jag gillar mest är att man kan göra en så kallad "heat map" där man kan se hur resultatet (mätt som Sharpe-kvot i detta fall) ändras för olika kombinationer av variablerna.

Nedan är ett test på en tradingstrategi för WFC som jag använt ett tag. Mina värden som jag har använt är 0.2 för variabel 1 och 0.5 för variabel 2. Som ni ser är resultaten ganska bra för en bred range kombinationer i det nedre högra hörnet. Det är ett bra tecken och kan tolkas som att strategin är hyfsat "stabil"


Optimeringen är gjord på data mellan 2000-2014. Optimala värden var 0.32 och 0.69, inte så långt ifrån vad jag har använt.

För out-of-sample 2014 -2015 blir resultatet följande




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.