söndag 22 mars 2015

Programmering

För att kunna göra bra research måste man gå igenom stora mängder data. Oftast har jag har jag använt excel till detta men det finns helt klart några nackdelar såsom att det är tidskrävande att hämta hem och organisera data. Det går säkert att skriva några rader i VBA som påskyndar allt men jag har ett excel från 1800-talet plus att jag har märkt en del problem när man kör svenska/amerikanska inställningar i både scriptkod och program.

I vanliga fall använder jag Nordnets Autotrader om jag vill bygga strategier vilket fungerar bra men även där finns några brister. Till exempel finns bara data på amerikanska aktier från 2012 och endast på vissa utvalda tickers. Dessutom är det ganska krångligt att göra enkla hypotesprövningar, en grej jag gillar att göra är tex. att jämföra intradagsavkastningen mot den avkastning som skapas över natten.

Jag har länge önskat lära mig riktig programmering och har försökt läsa på lite om vilket språk man bör börja med. Python verkar vara ett av de lättare språken samt omtyckt av många (gratis och open source också). Min gamla propfirma där jag började min tradingkarriär använder också Python och har även byggt en helt egen tradingplattform i Python. Nu har jag iaf laddat ner programmet och börjat leka runt lite. Jag är fortfarande ute på djupt vatten och vet inte exakt vad jag gör alltid. Hur som så fick jag fram några snygga grafer på "overnight vs intraday returns" och kan nu enkel jämföra olika tickers genom att bara byta symbol i koden, tar 3 sekunder jämfört med någon minut om jag skulle göra det för hand via yahoo finance och excel. Här är ett exempel på GLD, en guld-ETF. Som ni ser skapades i stort sett all avkastning "overnight" under uppgångsfasen. Viktig info om man försöker bygga ett tradingsystem.

Om man precis som jag inte har någon som helt erfarenhet kring ämnet så finns det en del videos på youtube som går igenom grunderna. Det finns bla en svensk kille som har en serie om Python, jag har kollat på några avsnitt och tycker dom har varit helt ok. Tyvärr babblar grabben om massa annat trams till och från och serien skulle säkert kunna halveras om han höll sig lite mer till topic.
Här är första avsnittet (obs läs klart innan du börjar ladda ner ngt)



Programmet han använder är Python 3.something men det verkar som  att många andra (speciellt finansrelaterat) kör på Python 2.7

Jag började på 3 men avinstallerade det och började om på 2.7 efter att ha läst TradingWith Python. Han rekommenderar att man laddar hem Python via "Anaconda" och då får man med lite andra paket såsom Matplotlib, NumPy mm på köpet. Dessa är tillägg till Python som gör att man kan skapa grafer och göra uträkningar utan att behöva uppfinna hjulet från början. Här är några videos om hur du går till väga.

https://www.youtube.com/watch?v=v9mi_G4cp_E

https://www.youtube.com/watch?v=vpakMygIu0o

(gick inte att hitta via bloggens youtubevideos)

Efter det kan man dra igång och börja leka runt med IPython Notebook, programmet jag skapade graferna på GLD i. 

Det här är som sagt inte min starka sida(än) så ta allt med en nypa salt och det kan mycket väl finnas grova faktafel här. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.