måndag 12 januari 2015

SAS Pref

Ett av mina få "långsiktiga" aktieinnehav har varit SAS Preferensaktie. Utdelningen ligger på 50kr som betalas kvartalsvis om 12,50kr. Redan innan oljepriset sjönk var jag rätt positiv till aktien eftersom kassaflödet verkar täcka utdelningen och det är allt som krävs. Så länge de klarar av att betala utdelningen får man 11% i avkastning i skrivande stund. Fördelen med en Pref är ju att avkastningen är mer "förutsägbar" då man vet att bolaget måste betala utdelningen oavsett, det enda som kan sätta stop för det är egentligen en konkurs. I SAS fall ska man kanske inte underskatta den risken men med oljepriset på den här nivån tror jag att risken har minskat betydligt. Ett annat plus är att avkastningen inte har samma korrelation mot index som andra aktier har. I dag rapporterade Lufthansa att deras bränslekostnader väntas sjunka med 13% och då har dom ändå hedgat sitt pris till 79% under 2014 och 73% 2015. Om jag minns rätt låg SAS med ca 50% hedge och således borde de få betydligt större kostnadssänkningar än Lufthansa. I dag kom också positiva siffror från SAS, passagerartrafiken var upp 7% i december mot föregående år. Ett stort minus är dock dollarkursen som stuckit iväg rejält. Många kostnader betalas i USD för SAS så det kan motverka en stor del av den vinst oljepriset medför. Ska bli spännande med nästa rapport, då får vi se hur alla dessa faktorer har påverkat bolaget. Tills dess fortsätter jag vara försiktigt optimistisk.

OBS, gör alltid egen Due Diligence. Detta är en högriskinvestering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.