fredag 16 januari 2015

Referensportfölj

Jag har funderat ett tag på om jag ska lägga ut en referensportfölj, problemet är att jag tror det kommer vara svårt att skapa positiv avkastning kommande år och har ingen lust att kasta pengar i sjön. Nu när Avanza har sänkt sitt minimicourtage till 1kr så kan man dock skapa en diversifierad portfölj med endast några ynka tusenlappar. Det blir som ett demokonto fast verkligare eftersom det är riktiga avslut. Det här gör jag mer som en kul grej och det finns ju som sagt en anledning att jag inte använder mitt riktiga konto till det här. Så här ser portföljen ut just nu.




  • Statoil (STL). Inköpspris 128,70 NOK. Den här positionen ska bantas ner, tyckte dock att det fanns ett bra kortsiktigt läge så den fick lite extra size här i början. P/E 10 på årets vinst som säkerligen kommer sjunka framöver (vinsten inte P/E-talet). Tror dock att bolaget kommer överleva ett lägre oljepris och kanske kan de absorbera mindre bolag som går under? Tycker att det känns som ett hyfsat case. Bra hedge mot innehavet i SAS också. Börspodden var lite oroliga för utdelningen i sitt senaste avsnitt, skulle den ryka så lär man kanske omvärdera. Direktavkastning på 5% i dagsläget. 
  • SAS Preferensaktie (SAS PREF). Inköpspris 431 (sorry, lite sen där). Läs tidigare inlägg om denna aktie. Enda innehavet som jag äger "på riktigt" i min vanliga portfölj. 
  • Hemfosa Preferensaktie (HEMF PREF). Inköpspris 341,50. 6% i utdelning. Hyr ut lokaler till olika statliga myndigheter/aktörer vilket känns stabilt och det brukar ju också vara ganska lönsamt att göra affärer med stat, landsting eller kommun. 
  • Telia (TLSN). Inköpspris 51,20. P/E 15-16 just nu vilket kanske är i dyraste laget enligt mig. Direktavkastning 6%. Annars gillar jag bolaget, tjänat runt 4kr per aktie i många år genom olika typer av kriser. Känns som det finns mer att hämta om fibersatsningen slår väl ut samtidigt som jag tycker att dom har bra och enkla helhetslösningar för Bredband, TV och Telefoni.
  • NCC (NCC B) Inköpspris 252. P/E 12 vilket känns billigt jämfört med mycket annat där ute. Jag är dock rätt övertygad om att vi har en bostadsbubbla och då känns det väl lite som att man leker med elden här. Med amorteringskrav och snack om att slopa ränteavdraget så har jag ett väldigt kort koppel på denna. Direktavkastning 4,5%

Tanken är att skapa en portfölj som har så låg korrelation med index som möjligt. Förhoppningsvis så blir avkastningen inte bara ett resultat av "Beta" utan mer "Alpha". För att sänka marknadsrisken och "Beta" så kanske jag tar någon kort position i index som hedge. Helst skulle jag också vilja ha något eller några bolag till i portföljen men eftersom allt känns så pass dyrt just nu så nöjer jag mig såhär för tillfället. 









    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar

    Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.